fredag 25 oktober 2013

Eurowings till Madrid. Och statusproblem.

Provade för första gången att flyga med det tyska bolaget Eurowings. Eurowings flyger åt Lufthansa på deras regionallinjer med mindre passagerarunderlag. 

Inom en snar framtid kommer Lufthansa att upphöra med de linjer som inte utgår från Frankfurt och München. Dessa kommer framöver att opereras av germanwings, ett annat flygbolag inom Lufthansa Group. Flygplan som idag används av Lufthansa kommer skrivas över till germanwings och få en ny målning. Även Eurowings åtaganden kommer att flyttas från Lufthansa till germanwings, och på ett av de två flygplan jag flög med satt det redan en ny text på flygplanet som meddelade att Eurowings opererar on behalf of germanwings.

Eurowings har en moderna flygplansflotta där medelåldern på planen är knappt fyra år. Man flyger uteslutande med Canadair CRJ-900 - en mindre flygplan med plats för 90 passagerare.

Sträckan för dagen var Stockholm - Hamburg - Madrid och jag anlände Arlanda vid 7-tiden. Eftersom flighterna var med Lufthansa (om än med flygplan tillhörande Eurowings) kunde jag använda de förmåner som mitt Star Alliance Gold ger. Denna förmån kommer att upphöra så snart germanwings tar över majoriteten av linjerna till/från Tyskland från Lufthansa. Först ut är faktiskt just linjen till Hamburg, detta var den sista veckan innan germanwings tar över.

Har haft lite problem att få till det med min guldstatus när jag flyger med Lufthansa. Men övriga bolag har det inte varit något problem. Det bara inte varit några problem att lägga in själva kortnumret men min status markeras varken på boarding card eller i systemet. Detta leder till att loungepersonal inte ser min status och måste få den bekräftad via det fysiska kortet. Även vid prioriterad boarding brukar det bli stopp. I och med detta valde jag att checka in mitt bagage på gammalt hederligt vis, dvs. över disk. Bad även SAS incheckningspersonal att kontrollera att min status var inlagd och efter lite knappande på tangentbordet fick jag till svar att allt var i sin ordning. Noterade dock att min status (markerat med A3*G där A3 betyder Aegean Airlines Miles & Bonus och *G betyder Star Alliance Gold) inte fanns med på boarding card. Hur som helst hade incheckningspersonalen bekräftat detta så det borde väl inte spela någon roll?


Efter fast track genom säkerhetskontrollen (vilket egentligen inte är en förmån för samtliga Star Alliance Gold utan bara för några, exempelvis EuroBonus Guld och Miles and More Senator) gick jag till SAS Gold lounge för att äta frukost. Förberedde mig med att ta upp mitt fysiska kort tillhörande Aegean Miles & Bonus som visade min status och rätt till tillträde till loungen om det skulle bli något problem med avläsningen av boarding card - och så klart nekades jag tillträde. Loungepersonalen fick manuellt knappa in min status och vi diskuterade vad som kan vara orsaken till att det ständig blir fel när jag nyttjar Lufthansa. Loungepersonalen trodde att val av flygbolag spelade mindre roll utan misstänkte att felet låg hos den resebyrå jag köpt biljetten av. Det intressanta är dock att mitt medelmsnummer hos Miles & Bonus ligger med i bokningen, det är bara själva statusen som inte syns. Passade även på att byta sittplats till nödutgång för den lite längre resan från Hamburg till Madrid. På det nya boarding card framgick min status. Kontrollerade på skoj även mitt mobila dito och på det framgick A3*G på första benet till Hamburg, på fortsättningen mot Madrid framgick dock endast A3*B (vilket innebär statuslöshet...).

Det var inte så mycket gäster i loungen trots att det var mitt i morgonrusningen. Tog för mig av den "vanliga" morgonbuffén bestående av ägg, smörgåsskinka, ost och skivad röd paprika. Utbudet i loungen är inte särskilt upphetsande men fyller sin funktion. Efter en timme var det dags för boarding från gate 5B - detta är en "trappgate" vilket innebär att man går ned för en trapp, sedan en kort promenad utomhus på plattan innan man kliver ombord på planet. Ingen prioriterad boarding och gatepersonal hade problem att checka in resenärerna. Flera personer fick nya platser, jag antar att det hade med balansen att göra då de fick flytta bakåt. Flighten var, trots omförflyttningarna, nästan fullbelagd och jag satt på fjärde raden. Flygplanet har motorerna placerade längst bak och det bidrar till att ljudnivån i kabinen är tämligen låg. I främre delen av kabinen noterade man nästan inte motorerna ens när de får fullt påslag under starten. Till Hamburg tar det 1,5 timmar och en enklare frukost serveras. Denna bestod av yoghurt och någon form av müsli. Denna förmån kommer säkerligen att försvinna nästa vecka då germanwings tar över rutten. Istället får man köpa det man vill ha ombord.

Landade i Hamburg något efter tidtabell och parkerade på plattan. Således buss till terminalen. Eftersom den redan tajta anslutningen (55min) blivit något kortare hanns inget loungebesök med. Det hade varit kul att prova Lufthansaloungen men det får bli en annan gång. Gate A22 annonserades och denna ligger i marknivå med bussanlutning. Efter en kort busstur till flygplanet släpptes vi av och skulle precis påbörja ombordstigning när flygvärdinnan kom ut ur planet viftandes med armarna. Tydligen var de inte redo att ta emot oss och det var på vippen att vi lämnades strandade på plattan omgivna av flygplan. Busschauffören hade nämligen missat att vi inte fick gå ombord och det var tack vare flygvärdinnans idoga busvisslingar som till sist fick honom att uppmärksamma det hela och stanna bussen så att vi fick kliva ombord på den i stället för på planet och i varje fall slippa stå som en skock vilsna får med flygplan som taxade förbi alldeles bredvid. 

Väl ombord tog jag plats på min fönsterplats på rad 16, den första av två rader med nödutgång. På ryggstödet framför finns anslaget hur man ska agera vid utrymning och det finns även en förmaning att ta kontakt med kabinpersonalen om man inte kan (eller vill) följa direktiven. Brukligt är att kabinpersonalen kommer förbi och stämmer av så att man har uppfattat instruktionen men någon sådan kontroll ägde inte rum på denna flygning.

Resan till Madrid beräknades ta tre timmar och efter take off i sydvästlig riktning flög vi över floden Elbe och Airbus monteringsfabrik/Flinkenwerder Flughafen. Efter att ha kommit upp på marschhöjd påbörjades serveringen. En måltid bestående av kyckling, ratatouillie och ris erbjöds. När kabinpersonalen, som var två till antalet, hade utfodrat samtliga påbörjades dryckesserveringen. Öl, vin och diverse alkoholfria alternativ erbjöds. Även om planet är tämligen litet tog detta sin tid och de flesta hade nog ätit upp innan drycken serverades. En andra servering av dryck erbjöds när vi hade en timme kvar av flygningen. Då jag satt längre bak i planet denna gång var ljudet mer påtagligt och jag upplevde det emellanåt störande.

Efter det att inflygningen påbörjades blev det stundtals ganska turbulent när vi passerade genom molntäcket, det märktes att vi färdades i ett ganska litet flygplan. När vi tagit mark taxade vi ganska länge och passerade non-Schengenterminalen där flera flygplan som skulle mot Sydamerika stod vid gate. Bland annat en Dreamliner tillhörande LAN. Efter en väldigt kort busstur kom min prioritetstaggade väska allra först på bagagebandet och jag gick ut för att ta flygbussen in till centrala Madrid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar