torsdag 31 oktober 2013

Efter guld kommer...

Efter guld kommer platinum.

I varje fall om man ser till hur American Airlines frequent flyer program AAdvantage rangordnar nivåerna i deras statusstege. Guld är deras första statusnivå och kräver en icke ansenlig mängd resande för att nå. Därefter kommer Platinum och Executive Platinum.

Genom en kampanj mitten av augusti vilket avslutades mindre ett dygn efter den hade påbörjats kunde nya och befintliga medlemmar utan status i AAdvantage få en genväg uppåt i statushierarkin. AAdvantage kallade kampanjen Fast Track Your Way To Elite Status. Kampanjen gick ut på att resa ett begränsat och fördelaktigt  antal miles mellan 1:a september och 31:a december. Av en slump såg jag denna på businessclass.se när jag surfade mitt i natten och anmälde mig så klart. På morgonen hade kampanjen dragits in och rykten började florera att den inte skulle vara giltig för de som inte hade tagit del av den på rätt sätt. Vad det innebar var dock ytterst subjektivt men högst sannolikt skulle den endast gälla de som hade fått erbjudandet riktat till sid direkt från AAdvantage.

Efter en vecka i ovisshet kom dock ett bekräftelsemail om att jag var antagen till kampanjen. Men skulle jag ha möjlighet att nyttja det. Det vore ju stor skam att kasta borde ett sådant kalaserbjudande. Gold ger inte så många förmåner om man inte åker med American Airlines men nästa nivå, Platiunum, ger också oneworld Sapphire vilket är mer attraktivt. Bland annat får man tillsammans med en gäst tillgång till lounger när man reser med ett bolag inom alliansen. Kortfattat kan man säga att Sapphire motsvarar Star Alliance Gold. Executive platinum är ännu bättre och ger exempelvis tillgång till första klass-lounger.


För att uppnå plantinum krävdes endast 12000 flugna miles och då kampanjen endast innefattar qualifying miles var det bara att hitta ett lämpligt resmål som låg tillräckligt långt bort. Efter visst letande, jämförande av bokningsklasser (alla ger inte 100% qualifying miles) och priser föll valet på British Airways och Hongkong. Påpassligt nog genomförde flygbolaget deras world sale i slutet av september. British Airways skulle även sätta in sitt nya flaggskepp, Airbus A380, på sträckan och det såg jag fram emot.

Beslutsångesten tog dock vid och över en natt var deras rea slut och priset gick upp ganska kraftigt. I samband med detta hade jag även lyckats status matcha mitt Star Alliance Gold mot motsvarande nivå inom Emirates Skywards och ett till guldkort kändes något överflödigt. Dessutom hade vi ett antal resor inbokade och även om mycket vill ha mer kanske det räckte med flängande runt världen för i år. Höll dock ögonen öppna efter bra erbjudanden och i slutet av oktober kom British Airways med ett erbjudande om 20% rabatt på interkontinentala resor.

Resultatet? En tur till Hongkong (och sannolikt vidare till Seoul) i början av december. Priset var mer fördelaktigt än under deras world sale och jag kommer även att prova på deras premium ekonomi-klass kallad World Traveller Plus. Att praktiskt taget få ett Platinum/oneworld Sapphire med giltighetstid till sista februari 2015 på köpet gör inte saken bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar