onsdag 10 juli 2013

Resan mot guld, del 4 (Swiss business class)

Då var det äntligen dags. Efter ett par riktigt hektiska och påfrestande dagar på arbetsplatsen skulle jag få komma iväg på några dagars välbehövlig semester i Bangkok. Nu är väl förvisso pulsen i just den staden (ö)känd för att vara allt annat än lugn men det skulle i alla fall bli kul att komma iväg.

Jag är ett stort fan av Bangkok i allmänhet och Thailand i synnerhet och med tanke med vilken klass och bekvämlighet jag skulle förflytta mig dit kunde det inte bli annat än succé!

Tog Flygbussarna till Arlanda och steg med god marginal in i Terminal 5. Incheckningen hade inte öppnat men trots detta hade en stadig kö bildats vid incheckningsområdet. Efter en promenad till Sky City och tillbaka kunde som tredje gäst checka in min väska. Jag hade knappt ett dygn tidigare checkat in via webben och såg då att den plats jag valt i samband med bokningen hade ändrats och jag hade flyttats två rader längre fram i kabinen - från 4F till 2F. Hade Swiss överskattade antalet passagerare i business class vid tiden för bokningen? I samband med detta noterade jag att man nu hade hävt den blockering av singelsäten som var vid tiden för bokningen. De mer eftertraktade platserna var stjärnmärkta vilket innebar att endast de med Sentor/HON Circle-status inom Lufthansa Group (vilket Swiss tillhör) kan boka dessa i förväg. Men när incheckningen på webben öppnar släpps även dessa platser. Jag valde då att byta från 5G i den mindre kabinen (Stübli) till 7K i den större kabinen. På så sätt fick jag både singelsäte och fönsterplats.

Fick boarding card utskrivet som back-up om batteriet i mobilen tog slut och mina mobila dito då skulle bli svåra att visa upp. Swiss hör till de flygbolag som har anpassat sina mobila boarding card till iPhone och deras app Passbook. Jag fick boarding card för bägge benen hela vägen till Bangkok och meddelades om att jag var välkommen till SAS Business Lounge vid gate 1. Vid säkerhetskontrollen var det lite folk men jag nyttjade ändå möjligheten att använda den något snabbare fast track vilket jag hade access till då jag reste i business class.

SAS Business Lounge
 
Eftersom jag var i god till flygplatsen gick jag upp till SAS Business Lounge för att vänta in min avgång. SAS lounger i terminal 5 ligger en våning upp intill gate 1. SAS har två lounger bredvid varandra, en är till för de med guldkort på SAS eller annat bolag inom Star Alliance och den andra är till för de som reser business class. Förstnämnda heter SAS Scandinavian Lounge. Scannade mitt mobila boarding card vid receptionen och den medelålders kvinna som bemannade denna hänvisade mig till höger mot SAS Business Lounge. I loungen finns självservering av enklare måltid. I dag var det pastasallad. Det finns även mackor, pålägg, snacks samt öl och vin på tapp. Man erbjuder gratis wi-fi och jag passade på att nyttja detta fram till dess att informationstavlan visade "gå till gate".

LX1251 ARN-ZRH 2013-07-03
HB-IJI Airbus A320
första flygning 1996-02-02, har varit hos Swissair/Swiss sedan 1996-03-21
 
Vid gaten hade det samlats mycket folk och jag tror att flighten var i stort sätt fullbokad. Trots utrop om prioriterad boarding för statusresenärer (dvs. de med guldkort) och de som reser i business class kändes boarding lite oorganiserad med bara en fålla öppen som alla rörde sig mot. Förstår uppriktigt inte den stress hos somliga som i stort sätt alltid infinner sig vid boarding. Alla har sina förbestämda platser och planet kommer inte att avgå innan alla är ombord. I stället för att vifta med mitt boarding card (det jag hade fått utskrivet, inte det i mobilen) väntade jag lugnt kvar och efter en stunds väntan på att de som satt på raderna längst bak hade kommit förbi öppnades även den andra fållan och jag passerade. Inne i flygplanet tog två ut kabinbesättningen samt kaptenen emot och hälsade välkomna. Kaptenen var svensk och hade en pin med två svenska flaggor på skjortan. Satte mig vid fönstret på rad två och undrade vad denna resa skulle bjuda på. Efter att boarding var completed serverades vi vatten på flaska och tidningar innan push back och säkerhetsgenomgång.

Business Class bestod av tre rader och totalt var vi nio resenärer. Vi var två som skulle hela vägen till Bangkok hade jag noterat vid incheckningen.

På väg ut mot startbanan hälsade kaptenen oss välkomna (på svenska, engelska och tyska) samt meddelade oss också att vi för dagen hade en fantastisk besättning ombord och att vi bara skulle luta oss tillbaka och njuta. En sann entusiast och jag tog han på orda. Efter det att vi kommit upp över molntäcket drog kabinpersonalen för gardinen som skiljer den främre delen av kabinen från den bakre. Kändes lite märkligt att sitta på rätt sida och jag har många gånger tidigare undrat vad som sker där framme. En medelålders kvinna tar upp dryckesbeställningar och serverar sedan dessa rad för rad medan hennes kollega, en yngre man som är den som ansvarar för oss i business class under hela resan, tar upp middagsbeställningar. Ingen meny delas ut utan vi informeras muntligen om att det finns två val - skivad biff med potatis eller vegetarisk lasagne. Jag väljer biffen och blir samtidigt serverad en kall öl. 


Efter en enklare sallad beståendes av morötter och grönsallad serveras vi varmrätten. En skillnad som jag märker mot när man åker ekonomi är att maten serveras på riktiga porslinstallrikar och metallbestick. Ingen plast här inte. Samma gäller givetvis glasen. Biffen är mer tärnad än skivad och påminner lite om grytbitar. Potatisen i moskonsistens formad som små skruvar. Över detta ligger det kokta grönsaker och god kryddig sås. Till detta kom två sorters orter som serverades på en kyld skifferplatta - mycket estetiskt. Efterrätten kom i en lite glasburk och bestod av chokladmousse som vilade på bär med strimlad choklad över. En perfekt avvägd måltid.



Efteråt serverades kaffe och den, för Swiss, välkända chokladbiten. Kabinpersonalen var lyhörda och observanta utan att vara påiga. Precis som det ska vara. Man rörde sig kontinuerligt i kabinen för att se om de kunde vara behjälpliga på något sätt.

Ett regnigt Zürich

Några minuter för tidtabell landande vi på ett regnigt Zürich-Kloten Flughafen. Hade tänkt besöka observationsterrassen men då det både regnade verkade kyligt gick jag istället mot Swiss Business Lounge och invänta avgången mot Bangkok. Mellan Stockholm och Zürich är det 924 miles och då bokningsklass P har en accrual factor på 200% vid kreditering till Miles & Bonus ger flygningen mig 1848 miles i jakten på guldet...

Aegean Airlines Miles & Bonus
2200+1848=4048
Återstår 15 952 miles


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar