onsdag 3 juli 2013

Resan mot guld, del 3 (planering)


Så var det dags för tredje delen av resan mot guldkortet. Under sommar och semestertider vill inte affärsfolket vara ute och flyga lika frekvent som annars - de vill givetvis vara lediga och njuta av sin ledighet som alla andra. Som resultat av detta försöker flygbolagen charma oss dödliga med prisvärda kampanjer i de lite finare klasserna. Efter att ha blivit en något mer medveten resenär genom idogt surfande på businessclass.se hittade jag en kampanj som några av Star Alliance medlemmar hade över pölen. 

Tanken var att prova Swiss Airlines business class till New York, en resa som skulle generera tillräckligt med poäng för att komma upp till guldstatus hos Miles & Bonus och därmed även hos Star Alliance. T/r låg på drygt 12 500:- vilket var ett väldigt bra pris. Tyvärr lyckades jag inte hitta datum som passade mig och tiden för att boka dealen löpte ut.

Fortsatte dock sporadiskt att söka efter bra deals via forum, flygbolag och resebyråer. Som jag berörde tidigare i den här följetången är det inte helt lätt att lämpliga (prisvärda) biljetter i rätt bokningsklasser. Men efter visst sökande hittade jag med lite tur biljetter till Bangkok på mrjet.se (en resebyrå jag varmt rekommenderar) med Swiss via Zürich och hem med Austrian Airlines via Wien. Bangkok är ett av mina favoritresemål och trots att jag har varit där ett flertal gånger lockar staden fortfarande. Tiderna passade mig bra med tanke på att jag hade bergränsad tid att vara borta - flyget hem från Bangkok avgår vid lunch och lägg där till tidsskillnaden skulle jag landa på Arlanda sent på kvällen och då ändå vara (någorlunda) fit for fight på jobbet dagen efter.



Efter viss skeptism från min bättre hälft (som antagligen ifrågasätter mitt förstånd) och ett telefonsamtal (för att bland annat bekräfta bokningsklassen) var resan bokad. Swiss bokades i bokningsklass P vilken ger en accural factor på 200% vid kreditering till Miles and Bonus. Austrian bokades i samma klass men ger "bara" 100% miles. Bokningsklass P är business class med restriktioner som bland annat gör biljetterna tämligen svåra/dyra att ändra eller avboka. Med andra ord är de inte lika flexibla som ordinarie biljetter i business class. I Austrians fall har fullprisbiljetter en accural factor på 200%.

Den trevliga och ytterst hjälpsamma agenten som assisterade mig med bokningen verkade uppriktigt nyfiken över mitt kommande resmönster och jag berättade för henne om Aegeans minst sagt generösa bonusprogram. Hon blev förvånad både över detta och det bra pris som jag hade hittat till Bangkok och lät faktiskt sugen till att boka en egen resa och även ansluta sig till bonusprogrammet.

Resan skulle enligt mina beräkningar generera drygt 19 000 miles och med sign up-bonusen tillsammans med Norrlandsturen skulle guldet vara i hamn... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar