onsdag 19 juni 2013

Resan mot guld, del 2 (SAS Plus)

Testar på SAS Plus till Norrland

Eftersom målet är 20 000 miles, varav 1000 redan var i hamn, gällde det att sätta igång. Även om det är lättare att nå upp till det efterlängtade Star Alliance Gold via Aegeans Miles & Bonus än med andra bonusprogram är det minsann inget som går av sig själv utan man måste flyga en del också.

1 miles är ungefär 1,6 km och det är det avståndet man ska flyga för att kunna tillgodoräkna sig en mile. På kortare sträckor brukar dock bonusprogrammet ge ett fast antal miles oavsett hur lång flygningen verkligen är eller så får man minst ett visst antal miles och överstiger flygningen dessa får man även resterande miles.

Då jag är medlem bonusprogrammet tillhörande ett grekiskt flygbolag kommer jag av förklarliga skäl sannolikt inte nyttja just det bolaget särskilt mycket. Om ens någon gång. Men eftersom Aegean Airlines är med i Star Alliance får jag alltså miles om jag åker med något annat bolag i samma allians. Men det finns undantag - flera bokningsklasser i ekonomi ger inte några miles överhuvudtaget. Det är ofta de allra billigaste biljetterna. Således är det inte bara att boka en biljett utan man måste veta vilken bokningsklass man köper. Denna information finns ofta tillhands om man bokar på respektive flygbolags hemsida. När det gäller resebyråer på nätet är det långt ifrån alla som visar bokningsklass - ett undantag är Exedia där man under fliken visa flyginformation från fram detaljerad information om flygningen, däribland bokningsklass och flygplanstyp. Bokningsklass står inom parentes efter vilken kabinklass man ska åka i.

Business class ( A )
 
I ovan exempel, vilket illustrerar min resa till Umeå, åker man i SAS Plus och bokningsklassen är A. Vilket i SAS fall är den lägsta bokningsklassen i denna kategori av biljetter. Denna klass är alltså benämnd SAS Plus och kallades fram till 9:e juni i år för Economy Flex. Då jag alltså samlar miles/poäng till Aegean Airlines måste jag dels kontrollera om bokningsklass A ger poäng och detta gör jag via flygbolagets intjäningstabell - i detta fall ger denna resa minst 1200 miles. Det framgår även att bokningsklassens accrual factor är 200% vilket innebär att om den faktiska flygvägen är 800 miles ger den 1600 miles. Vissa bokningsklasser har en accrual factor på 50% och då ger alltså resan på 800 miles endast 400 miles. Det är således mycket att hålla reda på. 
Men nu återgår vi till min tur från Stockholm till Umeå som endast är 297 miles fågelvägen men alltså ger 1200 minimum miles.
 
Varför valde jag då Umeå? Ja, dels så hade jag aldrig varit i Norrland och dels så passade flygtiderna bra. SAS har alltså infört ett nytt koncept som jag ville prova där man på inrikes och inom Europa säljer biljetter till SAS GO och SAS Plus. Enligt SAS själva ska Go ge mycket, och Plus ge mer. Det är en väldigt tuff konkurrens på flygmarknaden där lågprisbolag som Ryanair och Norwegian tar marknadsandelar och säljer biljetter där i stort sätt inget förutom själva flygstolen ingår. Vill man boka sin speciella sittplats eller checka in bagage så får man betala extra för det. SAS GO är de billigare biljetterna där förvisso val av sittplats och in checkat bagage ingår men i övrigt ingår varken mat och möjligheterna att boka om/av biljetten är kraftigt begränsade. SAS Plus ger mer flexibla biljetter, mat ingår, dubbla EuroBonus-poäng och man får tillgång till lounge på flygplatsen. Loungetillgång är just något av det som lockar mig att inleda den är resan mot guld då ett Star Alliance Gold ger tillgång till lounge när man flyger med ett bola inom Star Alliance oberoende av vilken klass man åker i.
SAS har flera lounger på Arlanda men den loungen som är till för inrikes resenärer är enligt SAS själva endast till för EuroBonus Guldmedlemmar men på forumet businessclass.se ryktades det om att även passagerare med biljett i den nya SAS Plus hade tillgång...
Automatiska vändkors till SAS inrikes lounge i T4
 
 
Kom i god till Arlanda Terminal 4 och då jag reste utan bagage var det bara för mig att passera den nästan öde säkerhetskontrollen på nolltid. Biljetten fick jag skickad till min telefon i samband med web check-in och det var bara att visa upp mitt mobila boarding card innan säkerhetskontrollen. I samband med bokning hade jag angett mitt medlemsnummer till Miles & Bonus och det framgick även på mitt mobila boarding card. För att vara säker på att man får de miles/poäng man har rätt till är det viktigt att man knyter sitt medlemsnummer till flygresan, detta gör med fördel vid bokningen av flygresan men kan även göras fram till incheckning. Bokar man via en resebyrå på nätet är det inte alltid möjligt att ange sitt medlemsnummer men det går att rätta till efteråt.
Gick direkt till SAS lounge som ligger en våning upp från de allmänna utrymmena och provade att blippa in mig med mitt boarding card - välkomnades på skärmen intill vändkorset och sedan var det bara att kliva in. I denna lounge finns gratis wi-fi, kaffe/thé/läsk och tilltugg i form av kakor och chips att avnjuta i någon av fåtöljerna med utsikt över plattan och terminal 5. Trevlig att man har ändrat möjligheten till att besöka loungen och anledningen till att SAS säger annat är nog därför att konceptet SAS Plus endast var tre dagar gammalt vid tiden för min resa.
 
SK034 ARN-UME 2013-06-12
SE-DTH Boeing 737-683
levererad till SAS 1999-12-09
 
Vid gate 38 på Arlandas Terminal 4 var det full med resenärer och det verkade som om flighten var fullbokad. Efter (nästan) boarding completed inväntade vi en sista resenär som kom från Paris men där flyget till Arlanda var lite sent. Med 10 minuters försening och endast en ledig stol (i SAS Plus) taxade vi mot startbanan och påbörjade straxt senare flygningen till Umeå. Det var en strålande dag att flyga, knappt några moln och underbar utsikt över landskapen nedanför. Det är just den oöverträffliga utsikten, att vara långt ovanför marken och titta ned på städer, skogar, hav och sjöar som gör det så fantastiskt att flyga.
 
Från sas.se, de "nya" klasserna och vad som ingår
 
En nyhet med SAS nya koncept är ett bantat utbud av snacks från serveringsvagnen, ett redan ganska skralt utbud blir ännu magrare om flygningen (som i mitt fall) inte tar så lång tid. I Plus får man välja vad man vill från menyn medans de som reser i Go istället får betala för sig.
Meny

Kabinpersonalen gick ut med information om SAS nya koncept i högtalarsystemet och hälsade alla varmt välkomna innan serveringen påbörjades. För oss i Plus bjöds det på en vegetarisk macka (vilket var det enda matiga som fanns på menyn på den korta flygningen) med ost, sallad och dijonsenap. Det var en liten men faktisk väldigt god skapelse som jag slukade i två munsbitar och sköljde ner med lite Coca-Cola.



Efter en timmes flygning landande vi på Umeå City Airport och jag beträdde för första gången Norrländsk mark. Efter en eftermiddag i björkarnas stad var det dags att återvända till Stockholm igen. Det var mycket folk på flygplatsen, två flighter till Arlanda (SAS och Norwegian) skulle avgå nästan samtidigt och ytterligare två charterflyg till Spanien respektive Turkiet gjorde att kön till incheckning ringlade sig genom hela byggnaden och vidare ut utanför entrén. Men med mobilt boarding card och fortfarande utan bagage räckte det med någon minuts väntar innan jag kunde gå igenom säkerhetskontrollen.

Om man har något av ICA:s kort får man rabatt med Malmö Aviation och kan köpa enkelbiljetter för 450:-. Det var en sådan biljett jag har köpt gör min resa tillbaka till Stockholm Bromma.

TF317 UME-BMA 2012-06-12
SE-DSU Avro RJ
Levererad till Malmö Aviation 2001-04-03 (första flygning 1994-08-30)
 

Efter take off flög vi österut för att sedan styra söderut mot Stockholm. Malmö Aviation tillämpar free seating vilket innebär att man får välja plats själv efter det att man har boardat planet. Det finns säkert olika uppfattningar om detta system men jag system men jag är inget större fan av det - jag föredrar fönsterplats långt fram i flygplanet och vill inte stressa för att lyckas få den plats jag vill ha.

I övrigt uppskattar jag flygbolaget och särskilt då det faktum att man till/från Bromma flygplats som ligger bättre till... Vidare erbjuds man alltid något litet att äta och dricka och på vägen söderut mot Stockholm bjöds vi på en liten rågbrödssmörgås med varmrökt laxröra och kaffe/thé. Resan gick fort och snart påbörjades inflygningen över Vaxholm - Värmdö - Nacka - Södermalm - Kungsholmen och Bromma. Vid fint väder är det riktigt kul att flyga in över centrala Stockholm och se ned på stadsdelarna och den myllrande pulsen i storstaden. Fyra dagar senare har poängen från SAS-flygningen kommit in på mitt bonuskonto och jag är lite närmare Star Alliance Gold.

Aegean Airlines Miles & Bonus
1000+1200=2200
Återstår 17 800 miles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar