tisdag 18 juni 2013

Resan mot guld, del 1

Något som underlättar när man har resor som sin stora passion och hobby är att man även uppskattar att flyga. Att tycka att långa flygresor är bland det värsta som finns, eller ännu värre, att vara flygrädd kan säkert bidra till att helhetsupplevelsen av sin resa får sig en törn i kanten.

I mitt fall är det dock inga problem - jag  verkligen älskar att resa och har även ett stort flygintresse. Med risk för att verka allt för nördig måste jag erkänna att även planeringen av själva flygningen till/från resmålet både är ett nöje och en utmaning. Detta till min flickväns stora förtret. Hon vill resa från A till B så fort som möjligt och gärna utan mellanlandningar.

För mig, som sagt, är det på motsatt vis. Att flyga med lite mer exotiska flygbolag ger ofta möjlighet till mellanlandningar på lite mer exotiska platser. Att mellanlanda och även göra ett längre stop over gör även att resan går lite fortare och dan slipper sitta allt för länge (ja, även jag kan tröttna) i ett och samma flygplan.

Mitt något avvikande intresse för flyg har även fått mig att välja flygbolag och flygrutt efter vilken typ av flygmaskin som används på sträckan. Då vi planerade sommarens semesterresa till Kroatien sa dock flickvännen ifrån när jag föreslog två stopp i Tyskland på ditvägen! Det blev lite av ett vägskäl i vårt förhållande (när det gäller just resan till målet) och jag var tvungen att hejda mig. Tilläggas bör att hon faktiskt har varit mycket tillmötesgående med mellanlandningar i diverse arabländer och stått ut med mindre fördelaktiga avresetider för att jag ska få åka med något mer annorlunda flygbolag eller flygplanstyp.

Hur som helst ser våra liv ut som så att pga. arbete och studier har vi en del tid ifrån varandra och vad passar då bättre än att göra kortare resor på egen hand när jag är ledig och hon jobbar/studerar?

Att jag dessutom har vetorätt när det gäller både routing och val av resmål fick mig att börja planera inför året.

Innan jag började blogga nu på sommaren gjorde jag en tripp till tre länder på lika många dagar (Schweiz, Österrike och Slovakien) och till den resan kanske jag återkommer framöver...

Tidigare har jag/vi gärna rest så billigt som möjligt men med största behållning. Det är ju liksom inte en helt gratis hobby vi har och eftersom ingen av oss är varken greve eller baron gäller det att hushålla med ekonomin för att få råd. Genom det utmärkta forumet businessclass.se har jag fått flera idéer på främst bra och prisvärda flygresor (så kallade deals) men också olika bonusprogram som man kan gå med i och genom ett visst antal flygningar (vilka ger miles) kommer din status inom programmet att öka. Dina poäng/miles kan du även använda till flygresor eller annat beroende på vilket program du väljer. Ökad status ger även vissa förmåner i samband med att man ska ut och flyga - och det låter ju inte helt fel?

Sedan många år tillbaka har jag varit medlem i SAS EuroBonus fast då resandet företrädesvis har skett med bolag inom andra allianser (SAS är med i Star Alliance) eller med lågprisbolag som står utanför någon allians har det inte blivit många poäng. En burk med saffranshonung belönade jag mig själv med för några av de poäng jag faktiskt lyckats tjänat ihop.

Målet!


Via forumet på businessclass.se fick jag dock insikten att det är olika svårt att kvalificera sig på guldstatus inom något bonusprogram. Och att man även måste planera sitt resande för att lyckas. Först ska man bestämma sig för vilket bolag man ska ansluta sig till (man kan givetvis välja flera) och då även ta i beaktande vilken allians detta bolag tillhör. Det finner sig nämligen så att man även tjänar miles/poäng på andra bolag som tillhör samma allians som det bolaget vars bonusprogram man är medlem. Exempelvis tjänar en medlem i EuroBonus poäng även när denne flyger med exempelvis Lufthansa som även det är medlem i Star Alliance. Dock krävs det att man reser på biljetter i lite dyrare bokningsklasser. Det är alltså inte helt lätt att optimera och välja sitt medlemskap.

Med lite (eller snarare mycket) vägledning från de duktiga skribenterna och redaktörerna på forumet samt mitt eget förmodade resmönster kom jag fram till att min allians bör vara Star Alliance samt att det grekiska flygbolaget Aegean Airlines och dess bonusprogram Miles and Bonus skulle ge mig den snabbaste, enklaste och billigaste vägen till guld.

Inträdet till Miles and Bonus ger 1000 miles och för att nå första nivån Blue (vilket är Star Alliance Silver) räcker det med ytterligare 3000 ett år från första resan - brytpunkten går alltså vid 4000. För att nå Gold krävs ytterligare 16 000 miles (till 20 000) och dessa ska tjänas in ett år efter det att man når Blue. Mitt mål inför 2013 är att nå högsta nivån så fort som möjligt!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar