lördag 16 november 2013

Lufthansa ställer in. Rätt till ersättning? Första ronden.

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 216/2004 reglerar passagerares rätt till kompensation och assistans vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar.

Kortfattat reglerar denna förordning i vilka fall man har rätt till ersättning och även hur mycket ersättning som ska ges.

Hur stor ersättningen ska bli regleras bland annat utifrån hur lång sträcka man skulle ha flugit. I vissa fall betalas ingen ersättning ut, det kan vara om orsaken till förseningen inte kan skyllas på flygbolaget. Exempel på detta kan vara kraftig dimma så att flygplanen inte kan landa/starta eller om flygledarna har gått ut i strejk.

Att betala ut ersättning bör kosta flygbolagen tämligen stora summor jag är av uppfattningen om att man gärna försöker undvika att betala ut ersättning i den mån man kan. I förordningen framgår att passageraren ska bör få information om vilka rättigheter man har (inklusive rätt till ersättning) men det är något jag tycker flygbolagen tummar på. Vidare försöker man nästan på rutin skylla på extraordinära händelser utom flygbolagets kontroll. Exempelvis odefinierade tekniska problem med flygplanet vilka äventyrar säkerheten och därmed flygningen. I en dom meddelas dock att flygbolagen inte kan hävda att tekniska fel per definition är extraordinära omständigheter utan flygbolaget ska själva kunna bevisa att problemet har uppstått av händelser som stod utom deras kontroll och även inte kunde ha undvikits genom deras normala kontroll vid exempelvis underhåll.

En kväll i november skulle jag flyga från Berlin Tegel till Stockholm Arlanda. Jag var på flygplatsen i god tid och skrev ut mitt boarding card i den automatiska incheckningen innan jag begav mig till loungen. Flygningen upp till Stockholm var med det tyska flygbolaget Lufthansa. Efter en stund informerade loungepersonalen mig om att flygningen till Stockholm var inställd och att jag skulle bege mig till Lufthansa Ticket Service för ombokning till annat flyg. Då de flesta flygen var fullbokade bokade man in mig med Air Berlin. Detta plan skulle avgå 1 timme och 20 minuter innan det att mitt inställda flyg skulle lyfta mot Stockholm. Flygningen med Air Berlin gick bra och jag landade säkert på Stockholm Arlandas Terminal två ungefär en kvart efter det att min ordinarie flight skulle avgått från Berlin.

Dagen efter fyllde jag i ett formulär på Lufthansas hemsida där jag begärde ersättning enligt gällande regler. Jag valde att skriva denna begäran kort och koncist och tog inte med något som skulle få mig att framstå som tämligen påläst på området, detta för att se hur Lufthansa skulle reagera. Skulle de chansa och neka ersättning i tron att jag inte hade en aning om vilka rättigheter till ersättning jag hade?

Redan samma dag fick jag ett svar, vars innehåll fick mig att tro att detta vara något av ett standardsvar. Föga förvånande nekade Lufthansa mig till ersättning då man menade att orsaken till det inställda flyget berodde på ett tekniskt fel som berodde på extraordinära omständigheter utom deras kontroll. Det kunde ju förvisso stämma i detta fall men jag ville ändå se hur Lufthansa skulle reagera om jag skickade ett svar där jag framstod som något mer påläst än vad jag gjorde i den första begäran.
Our records show that flight LH2934 was cancelled due to a technical defect within the aircraft. Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly according to the instructions of the manufacturers. The defect which led to the diversion of your flight in this case is a rare occurrence and could not be foreseen. Even with the best of intentions, unexpected problems can occur in exceptional cases and at short notice. However, you can rest assured that we are doing everything in our power to ensure that such isolated incidents are kept to a minimum.
Nevertheless, we understand your overall dissatisfaction regarding your journey however unfortunately airlines are not liable for delays and cancellations caused by circumstances beyond their control. Therefore, in compliance with EU Regulation 261/2004, we regret that we must respectfully decline your request for compensation. We hope for your understanding of our limitations and position in this matter.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar