fredag 18 oktober 2013

Resan mot guld, del 6 (Austrian Airlines long haul)

Dagen före hemresa gick jag in på webben för att checka in. Jag lyckades dock inte att välja plats via Austrian Airlines utan gick istället till Lufthansas hemsida och ändrade under manage my bookings från rad 4A till ensamsätet "the throne" på rad 9. Märkligt att man kan göra denna ändring på Lufthansas hemsida men inte på Austrians dito? Eftersom jag åkte Business Class och inte räknade med så lång kö på flygplatsen hoppade jag över att checka in online. Annars föredrar jag att använda web check-in då man både får välja plats och slipper köa på de flygplatser som har en speciell bagage-drop. Jag förstår inte att fler utnyttjar den här möjligheten. Mina egna studier visar att det stora flertalet väljer att stå och köa istället för att ägna tiden åt annat.

På morgonen fick jag mail från Miles & Bonus som gratulerade till att jag nått den första statusnivån i deras bonusprogram - blue. Blue ger även Star Alliance silver. Via mitt konto kunde jag se att bägge flighterna (Arlanda - Zürich, Zürich - Bangkok) var krediterade. Snabbt jobbat, Swiss! Nu var det över 15000 miles på kontot och inte långt kvar till guldet...


Checkade ut från hotellet och tog först SkyTrain och sedan City Line till Suvarnabhumi. Jag föredrar faktiskt detta färdsätt framför taxi. Sistnämnda riskerar att fastna i köer, det blir ofta någon form av argumentation om priset, vem som ska betala vägtullen och jag vill inte riskera livhanken genom att sitta obältad bakom en fartgalen thailändare. Dessutom är utsikten över Bangkok och dess förorter bra från järnvägen som går långt upp över marknivån.

Austrian Airlines check-in
Ankommer Suvarnabhumi i god tid och tar rulltrapporna upp till fjärde våning där incheckning sker. Incheckning hade precis öppnat och det var ingen kö varken till business och economy. Samtidigt med mig kommer dock en medelålders man som önskar byta från sista raden i den bakre businesskabinen till ett enkelsäte raden framför hans nuvarande. Alltså samma säte som jag nu hade lagt beslag på kvällen innan via Lufthansas hemsida - ytterligare en anledning att nyttja webbaserade funktioner så som manage my bookings eller on-line check in. En trevlig man hälsar min välkommen, lämnar ut boarding card med Lufthansas logotype på, inbjudan till premium lane och välkomnas slutningen till Thai Airways Royal Silk lounge. Jag hade dock andra planer att om vart jag skulle spendera tiden innan avgång. Som resande i business class (och givetvis även första klass) får man använda premium lane vilket innebär snabbare säkerhetskontroll och passkontroll. Även om det var tämligen lite resenärer denna söndagsförmiddag vet nog alla som lämnat Thailand mot Europa på någon av de avgångar som avgår straxt efter midnatt att kön till både säkerhetskontroll och passkontroll kan vara väldigt lång. I premium lane var det folktomt och jag var air side på bara några minuter. Även om jag skulle ha tillgång till wi-fi i loungerna kvitterade jag ut en timmes fri surf från kiosken precis efter passkontrollen. Genom att få sitt pass scannat får man en voucher med 60 minuters fri surf.

Silver Kris Lounge
Hade innan avfärd studerat loungeguiden på businessclass.se och även varit inne på Austrian Airlines hemsida för att se vilka lounger de erbjöd på flygplatsen. Singapore Airlines lounge Silver Kris Lounge verkade vara att rekommendera och jag begav mig mot concourse A. Det var inga som helst problem att komma in genom att visa upp mitt boarding card. Direkt efter receptionen finns en mindre buffé uppdukad. Även en bar med självservering. Avnjöt en iskall Singha  Mat och dryck. Lämnar med en timme till boarding för att besöka Thai lounge.

Kallskuret, ost och kex/bröd.

Thai Airways har flera lounger på Suvarnabhumi och jag väljer att gå till den lite mindre loungen i concourse C. Loungen är till ytan något större än Singapore Airlines och har utsikt mot plattan och en av startbanorna. Är mätt och belåten efter det första besöket så jag nöjer mig en svag GT. En fördel med att man blandar sina egna drinkar är att man kan välja exakt hur starka (eller svag) man vill. I loungen finns varm mat, dumpnings och mackor och sötsaker.

Royal Silk Lounge, concourse C

Med 50 minuter till avgång gick jag till gaten och strax efter fick jag gå ombord för att välkomnas av purser och den välkända weinervalsen spelandes i högtalarsystemet. Plats 9 är i den bakre business class kabinen och består av tre rader med totalt 16 platser varav två är singelsäten. En liten "kupé" som säkert påminner som Swiss dito mellan galley och första klass där jag ursprungligen skulle suttit på resan från Zürich till Bangkok. Efter boarding servades champagne och den flygande kocken delar personligen ut dagens menyer. Han kom senare tillbaka och tog upp beställningen. Jag valde kyckling. En glad och nyfiken flicka gick in i vår kabin med sin mamma efter, mamman förmanades dock av kabinpersonalen att hämta ut barnet omedelbart.

"The Throne"
Mitt förvalda säte går alltså inofficiellt för tronen (the throne) och sätet är omgivet av två gigantiska armstöd. Stolen i all ära men vad som fångade min uppmärksamhet mest var den stora skärmen framför. Det är en 15 tums skärm vars bild och färgåtergivning var superb med IFE-mått mätt. Till höger om skärmen finns uttag för USB. Jag provade om jag kunde koppla in min iPad och sedan se film från denna på skärmen men det gick inte. Möjligt att det fungerar med ett vanligt USB-minne?
Det finns även 3,5-uttag för egna hörlurar och en informationsknapp med vilken man bl.a. kunde kalla på kabinpersonal, tända läsbeslyning och ändra volym. Flygplanet hade en helt uppfräschad kabin och det verkade som om det var första gången en del ur kabinpersonalen arbetade i denna. De var (liksom jag) väldigt imponerade och demokörde IFE och stolen under flygningen för att lära sig. Stolarna påminner mycket om de som finns på Swiss longhaul men i en mer modern tappning, tex. är det touch screen på panelen som styr stolsinställningarna.

Läcker "fjärrkontroll" till IFE
Fem minuter innan tidtabell annonseras boarding completed. Vi är endast fyra resenärer som reser i "min" kabin, den bakre och något mindre av de två kabindelar som huserar business class. Lite märkligt med tanke på att när jag bytte säte via webben under gårdagen det indikerades minst 10 upptagna säten.

OS16 BKK-VIE 2013-07-07
OE-LPC Boeing 777-2Z9ER
första flygning 2002-03-08,
har varit hos Austrian Airlines (Tyrolean Airlines) sedan 2005-09-24
(dessförinnan Lauda Air)

Kaptenen hälsade samtliga välkomna och meddelade att flygningen till Wien beräknades ta tio timmar. Tio minuter efter tidtabell lämnade vi gate och ytterligare tio minuter senare lyfte från bana 19R. Efter en skarp högergir flög vi över Chao Phraya floden med en magnifik utsikt över centrala Bangkok. Det dröjde en stund innan lampan för säkerhetsbältet släcktes och kabinpersonal dukade upp med vit duk inför middagen. Till skillnad från på Swiss, där en bricka avändes, dukades glas, bestick mm. upp direkt på duken. Till servetten kom en söt liten klädnypa i trä att fästa den i skjortan.

Den bakre "business class"-kabinen
 Nötter, smör och bröd serverads innan förrätten. Beställde en Riesling till denna. Är ingen stor fantast av vin men just Riesling brukar falla mig i smaken. Purser gick runt och hälsade alla välkomna  vid namn och säkerställde att allt var bra än så länge och om det var några frågetecken med hur stolen fungerade. Eftersom det var i stor sätt samma stol, om än i en modernare tappning, som på Swiss avböjde jag instruktioner och försökte briljera lite genom att visa hur man fäller ut bordet. Pursern såg dock mest fundersam ut efter min demonstration. Stolen är som sagt ganska lik den som blad annat Swiss använder. Det går att justera sätets hårdhet, det finns en massagefunktion och den går att fälla helt (full flat). En nackdel är att man lätt kommer åt manöverpanelen som styr stolen med armbåden. En bra stol men jag hade lite problem att hitta ett läge där jag satt riktigt skönt, hade en tendens att "hasa" framåt när jag valde att luta stolen bakåt.

Den främre och större "business class"-kabinen
Passade i väntan på att förrätten skulle komma på att bekanta mig lite med underhållningssystemet ombord. Mjukvaran kompletterade den suveräna skärmen med både touch screen och en kontroll vilket man bläddrade sig fram i menyerna med. Det märks att man har satsat på design, kontrollen är den snyggaste jag sett i denna kategori där ovansidan är i matt metall och undersidan svart. De noise cancelling hörlurar som lånas ut var riktigt vassa. Men en litet reglage kunde man sätta på/stänga av dem och det märktes verkligen skillnad. Grymt ljud! Trots att jag satt granne med den gigantiska GE90-motorn utestängdes i stort sätt allt oljud/buller. Ett bra men inte överväldigande utbud (så klart AVOD) av film, tv-serier/program och musik erbjuds. Inte i klass med Emirates ICE men helt acceptabelt. Personligen använder jag sällan IFE-systemet till mer än att följa flygrutten. För att se på film och lyssna på musik använder jag min iPad/iPhone.

Fjärrkontroll till IFE
A la Carte Menu
first service
 
Antipasti from our trolley 
 
smoked trout / chive cream
mediterranean prawn salad
mozzarella / asparagus / tomatoes / basil pesto
Thai chicken salad
prsciotto / parmasan
vegitarian springrools / sweet chilli sauce
and/or
red lentil soup
 
***
 
fillet of beef
sesame soya chutney
potato terrine / green asparagus / rep pepper coulis
or
herbed chicken breast
thyme jus
potato strudel / creamy pumpkin
or
prawn brochette
green curry sauce / steamt rice
 
***
assorted cheese & exotic fruit from the trolley
 
***
 
traditional bread & butter pudding
varm vanillia sauce
and/or
choclate cake
and/or
macadamia nut parfait
 
freshly brewed coffee or team
 
digestives
 

Förrätten, eller snarare sagt förrätterna, servades från en vagn där två ut kabinpersonalen assisterade varandra. Ett flertal rätter fanns att välja på och jag bad att få prova dem alla. Sparrisen och den rökta öringen var det som föll mig mest i smaken. Efter detta erbjöds en ljuvlig soppa gjord av röda linser. Det kändes väldigt lyxigt att få välja det man önskade och att det serverades från vagn istället för bricka. Kort efter jag hade ätit upp mina förrätter serverades huvudrätten. Jag tror jag hade prickat fullpoängaren! Kycklingen var utmärkt och tillbehören om möjligt ännu bättre - pumpamos och potatisstrudel. Utsökt!
Förrätt
Linssoppa
Huvudrätt
Ost och efterrött
Under hela serveringen var kabinpersonalen observanta utan att vara påträngande. Med detta menar jag att de kontinuerligt höll koll på oss och såg efter våra behov. Man såg dem passera i ögonvrån men gav man inget sken av att behöva något störde de inte. Efter att ha flugit över bengaliska bukten och in över indien var jag färdig med huvudrätten och personalen delade ut en särskild kaffemeny. Tio olika österrikiska kaffespecialiteter erbjöds och jag valde att prova en weiner eiskaffe vilket är en dubbel espresso, vaniljglass och vispgrädde vilken serverades i ett stort glas.


"Weiner eiskaffe"
Efterrätten serverades tillsammans med osten från vagn och jag valde chokladkaka och glass och till detta drack jag ett utsökt och sött dessertvin. En fullständigt fenomenal middag - både servering, uppläggning och så klart maten var top notch. Do & Co levererar verkligen tillsammans med Austrian Airlines. Proppmätt och smått salongsberusad valde jag sedan att ställa in stolen i relax mode och titta på en film. Kabinen hade vid det här laget släckts ned och de tidigare så frekventa besöken av kabinpersonalen upphörde. Det går att pausa filmer för att koppla om till den väldigt detaljrika flight map. Systemet fungerar bra men "hängde sig" mitt under ett program, ljudet började även att "hacka". Efter detta började systemet att bläddra i menyer på egen hand. Jag inväntade tio minuter för att se om det gick över av sig självt innan jag tryckte på knappen för att påkalla kabinpersonalen. Det verkade dock som om systemet för att kalla på kabinpersonal har  något med IFE-systemet att göra för de fick ingen notering om att jag påkallade deras uppmärksamhet Efter omstart (vilket för övrigt görs genom att hålls informationsknappen på skärmen intryckt till systemet startar om) började systemet åter att fungera. Men när jag skulle fylla i en utvärdering av flygningen. Då hängde sig systemet delvis igen och jag startade själv om systemet. Verkar vara lite inkörningsproblem med programvaran.
Manöverpanel till stolen
Choklad, nötter, juice och vatten fanns att hämta i galley under hela flygningen. Även frukt serverades. Över Svarta havet i höjd med Istanbul då ungefär en timme och 45 minuter återstod började kabinpersonal iordningställa dagens andra måltid.

Menu
second service
 
orecchiette / artichoke sauce
seasonal salad
or
mushroom quiche
chive dip
  
profiteroles
choclate sauce
 
ovenfresh bread selection
 
freshly brewed coffee or tea
 

De utfällbara bordet dukades återigen med vit duk, denna gång kom dock maten på en bricka Jag valde orecchietton (pasta) vilken höll samma fina kvalité och smak som den tidigare måltiden. Under måltiden åkte vi in i ett område av mild turbulens varpå skylten för säkerhetsbältet tändes. Dock gjordes ingen utrop utan endast en notering på skärmen. Efter avslutad måltid påbörjades förberedelserna inför landning och vi landande enligt tidtabell på Wien-Schwechat.

Second serving
För att summera resan med Austrian Airlines i deras business class tycker deras uppfräschade kabin var helt fantastisk, att det endast är fyra/fem/sex stolar i bredd gör att kabinen känns väldigt rymlig. Givetvis gör det faktum att kabinen varit i stort sätt oanvänd sitt men detaljfinishen och kvalitetskänslan gör att jag tror att denna kabin kommer att kännas modern och högklassig även när den har några år på nacken. Kabinpersonalen var observant men kanske lite ojämna, den tjej som ansvarade för serveringen var verkligen ett föredöme medan en annan verkade lite avig och nästan otrevlig. Man kan inte alltid ha en bra dag på jobbet men att säga "var så god" och kanske fejka ett leende emellanåt skadar inte.

Förvaringsplats, uttag för hörlurar/USB samt eluttag
Do & Co har en önskan om att erbjuda den bästa restaurangen på 30 000 fot - och det är något de verkligen lyckades med! På det stora hela en mycket trevlig flygning. Har tankar på att prova Turkish Airlines framöver, de använder även de Do & Co och det vore intressant att jämföra. Med denna resa passerade jag också 20 000 miles och det eftertraktade guldet skulle därmed vara mitt..!

Aegean Airlines Miles & Bonus
15 258+5235=20 493
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar