På morgonen fick jag mail från Miles & Bonus som gratulerade till att jag nått den första statusnivån i deras bonusprogram - blue. Blue ger även Star Alliance silver. Via mitt konto kunde jag se att bägge flighterna (Arlanda - Zürich, Zürich - Bangkok) var krediterade. Snabbt jobbat, Swiss! Nu var det över 15000 miles på kontot och inte långt kvar till guldet...
Checkade ut från hotellet och tog först SkyTrain och sedan City Line till Suvarnabhumi. Jag föredrar faktiskt detta färdsätt framför taxi. Sistnämnda riskerar att fastna i köer, det blir ofta någon form av argumentation om priset, vem som ska betala vägtullen och jag vill inte riskera livhanken genom att sitta obältad bakom en fartgalen thailändare. Dessutom är utsikten över Bangkok och dess förorter bra från järnvägen som går långt upp över marknivån.
Austrian Airlines check-in |
Silver Kris Lounge |
Kallskuret, ost och kex/bröd. |
Thai Airways har flera lounger på Suvarnabhumi och jag väljer att gå till den lite mindre loungen i concourse C. Loungen är till ytan något större än Singapore Airlines och har utsikt mot plattan och en av startbanorna. Är mätt och belåten efter det första besöket så jag nöjer mig en svag GT. En fördel med att man blandar sina egna drinkar är att man kan välja exakt hur starka (eller svag) man vill. I loungen finns varm mat, dumpnings och mackor och sötsaker.
Royal Silk Lounge, concourse C |
Med 50 minuter till avgång gick jag till gaten och strax efter fick jag gå ombord för att välkomnas av purser och den välkända weinervalsen spelandes i högtalarsystemet. Plats 9 är i den bakre business class kabinen och består av tre rader med totalt 16 platser varav två är singelsäten. En liten "kupé" som säkert påminner som Swiss dito mellan galley och första klass där jag ursprungligen skulle suttit på resan från Zürich till Bangkok. Efter boarding servades champagne och den flygande kocken delar personligen ut dagens menyer. Han kom senare tillbaka och tog upp beställningen. Jag valde kyckling. En glad och nyfiken flicka gick in i vår kabin med sin mamma efter, mamman förmanades dock av kabinpersonalen att hämta ut barnet omedelbart.
"The Throne" |
Det finns även 3,5-uttag för egna hörlurar och en informationsknapp med vilken man bl.a. kunde kalla på kabinpersonal, tända läsbeslyning och ändra volym. Flygplanet hade en helt uppfräschad kabin och det verkade som om det var första gången en del ur kabinpersonalen arbetade i denna. De var (liksom jag) väldigt imponerade och demokörde IFE och stolen under flygningen för att lära sig. Stolarna påminner mycket om de som finns på Swiss longhaul men i en mer modern tappning, tex. är det touch screen på panelen som styr stolsinställningarna.
Läcker "fjärrkontroll" till IFE |
OS16 BKK-VIE 2013-07-07
OE-LPC Boeing 777-2Z9ER
första flygning 2002-03-08,
har varit hos Austrian Airlines (Tyrolean Airlines) sedan 2005-09-24
(dessförinnan Lauda Air)
(dessförinnan Lauda Air)
Kaptenen hälsade samtliga välkomna och meddelade att flygningen till Wien beräknades ta tio timmar. Tio minuter efter tidtabell lämnade vi gate och ytterligare tio minuter senare lyfte från bana 19R. Efter en skarp högergir flög vi över Chao Phraya floden med en magnifik utsikt över centrala Bangkok. Det dröjde en stund innan lampan för säkerhetsbältet släcktes och kabinpersonal dukade upp med vit duk inför middagen. Till skillnad från på Swiss, där en bricka avändes, dukades glas, bestick mm. upp direkt på duken. Till servetten kom en söt liten klädnypa i trä att fästa den i skjortan.
Den bakre "business class"-kabinen |
Nötter, smör och bröd serverads innan förrätten. Beställde en Riesling till denna. Är ingen stor fantast av vin men just Riesling brukar falla mig i smaken. Purser gick runt och hälsade alla välkomna vid namn och säkerställde att allt var bra än så länge och om det var några frågetecken med hur stolen fungerade. Eftersom det var i stor sätt samma stol, om än i en modernare tappning, som på Swiss avböjde jag instruktioner och försökte briljera lite genom att visa hur man fäller ut bordet. Pursern såg dock mest fundersam ut efter min demonstration. Stolen är som sagt ganska lik den som blad annat Swiss använder. Det går att justera sätets hårdhet, det finns en massagefunktion och den går att fälla helt (full flat). En nackdel är att man lätt kommer åt manöverpanelen som styr stolen med armbåden. En bra stol men jag hade lite problem att hitta ett läge där jag satt riktigt skönt, hade en tendens att "hasa" framåt när jag valde att luta stolen bakåt.
Den främre och större "business class"-kabinen |
Fjärrkontroll till IFE |
A la Carte Menu
first service
Antipasti from our trolley
smoked trout / chive cream
mediterranean prawn salad
mozzarella / asparagus / tomatoes / basil pesto
Thai chicken salad
prsciotto / parmasan
vegitarian springrools / sweet chilli sauce
and/or
red lentil soup
***
fillet of beef
sesame soya chutney
potato terrine / green asparagus / rep pepper coulis
or
herbed chicken breast
thyme jus
potato strudel / creamy pumpkin
or
prawn brochette
green curry sauce / steamt rice
***
assorted cheese & exotic fruit from the trolley
***
traditional bread & butter pudding
varm vanillia sauce
and/or
choclate cake
and/or
macadamia nut parfait
freshly brewed coffee or team
digestives
Förrätten, eller snarare sagt förrätterna, servades från en vagn där två ut kabinpersonalen assisterade varandra. Ett flertal rätter fanns att välja på och jag bad att få prova dem alla. Sparrisen och den rökta öringen var det som föll mig mest i smaken. Efter detta erbjöds en ljuvlig soppa gjord av röda linser. Det kändes väldigt lyxigt att få välja det man önskade och att det serverades från vagn istället för bricka. Kort efter jag hade ätit upp mina förrätter serverades huvudrätten. Jag tror jag hade prickat fullpoängaren! Kycklingen var utmärkt och tillbehören om möjligt ännu bättre - pumpamos och potatisstrudel. Utsökt! Förrätt |
Linssoppa |
Huvudrätt |
Ost och efterrött |
"Weiner eiskaffe" |
Efterrätten serverades tillsammans med osten från vagn och jag valde chokladkaka och glass och till detta drack jag ett utsökt och sött dessertvin. En fullständigt fenomenal middag - både servering, uppläggning och så klart maten var top notch. Do & Co levererar verkligen tillsammans med Austrian Airlines. Proppmätt och smått salongsberusad valde jag sedan att ställa in stolen i relax mode och titta på en film. Kabinen hade vid det här laget släckts ned och de tidigare så frekventa besöken av kabinpersonalen upphörde. Det går att pausa filmer för att koppla om till den väldigt detaljrika flight map. Systemet fungerar bra men "hängde sig" mitt under ett program, ljudet började även att "hacka". Efter detta började systemet att bläddra i menyer på egen hand. Jag inväntade tio minuter för att se om det gick över av sig självt innan jag tryckte på knappen för att påkalla kabinpersonalen. Det verkade dock som om systemet för att kalla på kabinpersonal har något med IFE-systemet att göra för de fick ingen notering om att jag påkallade deras uppmärksamhet Efter omstart (vilket för övrigt görs genom att hålls informationsknappen på skärmen intryckt till systemet startar om) började systemet åter att fungera. Men när jag skulle fylla i en utvärdering av flygningen. Då hängde sig systemet delvis igen och jag startade själv om systemet. Verkar vara lite inkörningsproblem med programvaran.
Manöverpanel till stolen |
Menu
second service
orecchiette / artichoke sauce
seasonal salad
or
mushroom quiche
chive dip
profiteroles
choclate sauce
ovenfresh bread selection
freshly brewed coffee or tea
De utfällbara bordet dukades återigen med vit duk, denna gång kom dock maten på en bricka Jag valde orecchietton (pasta) vilken höll samma fina kvalité och smak som den tidigare måltiden. Under måltiden åkte vi in i ett område av mild turbulens varpå skylten för säkerhetsbältet tändes. Dock gjordes ingen utrop utan endast en notering på skärmen. Efter avslutad måltid påbörjades förberedelserna inför landning och vi landande enligt tidtabell på Wien-Schwechat.
Second serving |
Förvaringsplats, uttag för hörlurar/USB samt eluttag |
Aegean Airlines Miles & Bonus
15 258+5235=20 493
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar