fredag 4 juli 2014

Blue1


Det finländska flygbolaget Blue1 är ett av SAS helägt flygbolag. Blue1 opererar ett antal linjer åt SAS med sina Boeing 717.

Bilden är tagen på Arlanda en sen kväll i maj efter en flygning från Frankfurt. Endast sjutton resenärer var med på denna flight.

Taipei Songshan observationsterrass

I centrala Taipei ligger flygplatsen Songshan som främst har inrikesavgångar men även ett antal flygningar till utlandet.

På översta vången finns en stor terrass där man kan titta på flygplanen. Terrassen har öppet tak men väggarna är inglasade. Detta hindrar dock inte utsikten nämnvärt.

Toaletter, ett kafé och ett par småskaliga utställningar finns. Man kan även låna varsitt paraply om det regnar. Det är ingen säkerhetskontroll för att komma upp på terrassen så vill man ta med eget fika går detta bra, det finns flera sittgrupper på terrassen.

En trevlig terrass som gör att man kommer nära flygplanen. Jag kommer ihåg när terrassen ovanför ena piren på Arlandas utrikesterminal var tillgänglig.

Vilka fler flygplatser har terrasser/observationsdäck?

En av utställningarna - om flygplan som målats om i jultema, bland annat visas Air Berlins "going home for christmas".
En av de två "pirer" som besökarna kan gå ut på för att titta på flygplan.

Eva Air och deras Hello Kitty Jet (B-16344 "Around The World) som skulle avgå som BR190 mot Tokyo lockade besökarna.
 

fredag 17 januari 2014

Diners Club reseförsäkring

Jag hade planerat att åka till Hongkong med British Airways i början på december. Jag skulle flyga med deras nya Airbus 380 och kreditera mina miles till AAdvantage. Då jag signade upp mig för en kampanj (fast track to elite status) i slutet av sommaren skulle jag  uppnå Platium/oneworld Sapphire-status genom denna resa.

Utöver vistelsen i Hongkong hade jag även planerat att åka till Sydkoreas huvudstad Seoul. Flygbiljetter och hotell var bokade separat och till billigaste pris = icke avbokningsbart. Jag blev dock tvungen att avboka hela resan då en anhörig blev sjuk.

I min enfald trodde jag att jag hade ett utmärkt försäkringsskydd eftersom jag hade betalt allt med mitt Diners Club-kort. Det är Trygg-Hansa som sköter försäkringsärendena för Diners Club varpå jag fyllde skadeanmälan med ersättningsanspråk samt bifogade kvitton på avbokningar etc.

Efter en väldigt kort handläggningsid betalades en ringa summa ut till mitt föranmälda konto. Efter kontakt med Trygg-Hansa meddelades att deras ersättning endast gäller för den huvudsakliga flygresan (dvs. Stockholm-Hongkong) och inte andra resor eller hotell som är bokade separat. Hade resan varit en paket- och charterresa hade dock ersättningen blivit större. Vidare betalades inte skatter och avgifter ut, däremot ersätts bränsletillägg. Eftersom den stora delen av just posten skatter och avgifter är just bränsletillägg (emiratbolagen undantagna) tycker jag att det var lite märkligt att Trygg-Hansa inte meddelade mig om detta så att jag hade kunnat inkomma med en specifikation för hur stort bränsletillägget (eller förkortningen YQ vilket flygbolagen använder).

Givetvis är Trygg-Hansa, liksom Lufthansa vilka jag skrivit om tidigare, vinstdrivande men jag hade föredragit om man instället för att undanhålla eventuell ersättning som kunden har rätt till var lite mer välvilliga och istället gav en heads-up om vilken utebliven bevisning man behöver för kunna betala ut full ersättning. Dock löste det sig i mitt fall genom att endast skicka in ett antal prisspecifikationer av framtida resor med British Airways på samma sträcka som jag skulle flugit i december. Dessa fick jag fram från ITA Matrix , en utmärkt sida för att söka efter flygbiljetter på.

Vidare framgår det i försäkringsvillkoren att resor och boende bokade av bolag baserade och på siter utanför Norden inte genererar ersättning vid legitim avbokning. I mitt exempel hotell bokade via site i Hongkong och flygresa med ett bolag baserat i Taiwan skulle inte kunna ersättas även om det var bokade som en helhet med avresa från Norden. Således passar inte försäkringsskyddet som är inkluderat i Diners Club mitt resemönster där jag gärna bygger ihop olika flygresor och boende till en helhet även om jag bokar dessa separat

Läxan jag har lärt mig är så klart att vara noga med att studera det finstilta, vara proaktiv och ta en skärmdump på min bokade resa (exempelvis via ITA Matrix där alla tillägg är specificerade till skillnad mot vad flygbolagen ofta gör). Återigen har jag även blivit påmind på att när det gäller i stort sätt all korrespondens och yrkande på ersättning måste man överbevisa och kriga för att lyckas få rätt.

fredag 6 december 2013

Lufthansa ställer in. Rätt till ersättning? Tredje ronden.

Knock out i tredje ronden!

Som jag tidigare skrivit om verkar det som om Lufthansa kategoriskt nekar till ersättning enligt EU 261/2004.

Man vägrar från bolagets sida att medge att jag som resenär har rätt till ersättning men kan av välvilja gå med på att betala ut en kompensation om 125 Euro. En summa som de alltså inte anser att de behöver betala ut och att erbjudandet om denna kompensation är slutgiltigt och inte går att förhandla om.
However, on this occasion, we will be pleased to exceptionally offer compensation, we are happy to confirm we will pay compensation to the amount of EUR125 per person as your arrived at your final destination earlier than planned, reflecting an overall total of EUR125. Please understand this offer is final and non-negotiable.
Troligen hade en del av de få (min spekulation) resenärer som ifrågasatt Lufthansas första svar där de helt svär sig fria accepterat erbjudandet om 125 Euro för att få saken ur världen och kanske även vara oroliga över att Lufthansa skulle dra tillbaka erbjudandet.

För mig spelade inte ersättningen någon direkt roll utan det som jag retat upp mig är just den attityd som Lufthansa visar sina resenärer. Att man förvägrar och vilseleder de passagerare som är bolaget lojala och därmed bidrar med stora intäkter den ersättning som man enligt lag är berättigad till i vissa situationer. Därför kunde jag inte acceptera deras generösa erbjudande som jag är helt övertygad om att de inte hade erbjudit mig om jag inte hade rätt till det. Jag replikerade vänligt men bestämt att erbjudandet om kompensation var vänligt men att jag yrkade den ersättning som jag har rätt till, dvs. 250 Euro och att jag förväntade att denna summa sattes in på det bankkonto jag angivit tidigare i korrespondensen.

Efter fjorton dagar återkom Lufthansa och meddelade kort och koncist att man ersätter mig med 250 Euro.
We are pleased to confirm that today we have arranged for a payment of EUR250/SEK2213 to be transferred to your nominated bank account. Please allow fourteen days for payment to clear.

We hope that this information is sufficient for your records. We would be delighted to welcome you onboard a Lufthansa flight in the near future. 
Summan av kardemumman är att det lönar sig att stå på sig i de fall man begär ersättning enligt EU 261/2004. Sedan blir det för mig väldigt tydligt att Lufthansa inte följer spelets regler utan vill vilseleda de resenärer som råkar ut för förseningar och inställda flyg att orsaken till dessa beror på omständigheter som flygbolaget inte kan råda över.

Stå på er när ni vet att ni har rätt!