lördag 26 april 2014

söndag 9 mars 2014

fredag 17 januari 2014

Diners Club reseförsäkring

Jag hade planerat att åka till Hongkong med British Airways i början på december. Jag skulle flyga med deras nya Airbus 380 och kreditera mina miles till AAdvantage. Då jag signade upp mig för en kampanj (fast track to elite status) i slutet av sommaren skulle jag  uppnå Platium/oneworld Sapphire-status genom denna resa.

Utöver vistelsen i Hongkong hade jag även planerat att åka till Sydkoreas huvudstad Seoul. Flygbiljetter och hotell var bokade separat och till billigaste pris = icke avbokningsbart. Jag blev dock tvungen att avboka hela resan då en anhörig blev sjuk.

I min enfald trodde jag att jag hade ett utmärkt försäkringsskydd eftersom jag hade betalt allt med mitt Diners Club-kort. Det är Trygg-Hansa som sköter försäkringsärendena för Diners Club varpå jag fyllde skadeanmälan med ersättningsanspråk samt bifogade kvitton på avbokningar etc.

Efter en väldigt kort handläggningsid betalades en ringa summa ut till mitt föranmälda konto. Efter kontakt med Trygg-Hansa meddelades att deras ersättning endast gäller för den huvudsakliga flygresan (dvs. Stockholm-Hongkong) och inte andra resor eller hotell som är bokade separat. Hade resan varit en paket- och charterresa hade dock ersättningen blivit större. Vidare betalades inte skatter och avgifter ut, däremot ersätts bränsletillägg. Eftersom den stora delen av just posten skatter och avgifter är just bränsletillägg (emiratbolagen undantagna) tycker jag att det var lite märkligt att Trygg-Hansa inte meddelade mig om detta så att jag hade kunnat inkomma med en specifikation för hur stort bränsletillägget (eller förkortningen YQ vilket flygbolagen använder).

Givetvis är Trygg-Hansa, liksom Lufthansa vilka jag skrivit om tidigare, vinstdrivande men jag hade föredragit om man instället för att undanhålla eventuell ersättning som kunden har rätt till var lite mer välvilliga och istället gav en heads-up om vilken utebliven bevisning man behöver för kunna betala ut full ersättning. Dock löste det sig i mitt fall genom att endast skicka in ett antal prisspecifikationer av framtida resor med British Airways på samma sträcka som jag skulle flugit i december. Dessa fick jag fram från ITA Matrix , en utmärkt sida för att söka efter flygbiljetter på.

Vidare framgår det i försäkringsvillkoren att resor och boende bokade av bolag baserade och på siter utanför Norden inte genererar ersättning vid legitim avbokning. I mitt exempel hotell bokade via site i Hongkong och flygresa med ett bolag baserat i Taiwan skulle inte kunna ersättas även om det var bokade som en helhet med avresa från Norden. Således passar inte försäkringsskyddet som är inkluderat i Diners Club mitt resemönster där jag gärna bygger ihop olika flygresor och boende till en helhet även om jag bokar dessa separat

Läxan jag har lärt mig är så klart att vara noga med att studera det finstilta, vara proaktiv och ta en skärmdump på min bokade resa (exempelvis via ITA Matrix där alla tillägg är specificerade till skillnad mot vad flygbolagen ofta gör). Återigen har jag även blivit påmind på att när det gäller i stort sätt all korrespondens och yrkande på ersättning måste man överbevisa och kriga för att lyckas få rätt.

fredag 6 december 2013

Lufthansa ställer in. Rätt till ersättning? Tredje ronden.

Knock out i tredje ronden!

Som jag tidigare skrivit om verkar det som om Lufthansa kategoriskt nekar till ersättning enligt EU 261/2004.

Man vägrar från bolagets sida att medge att jag som resenär har rätt till ersättning men kan av välvilja gå med på att betala ut en kompensation om 125 Euro. En summa som de alltså inte anser att de behöver betala ut och att erbjudandet om denna kompensation är slutgiltigt och inte går att förhandla om.
However, on this occasion, we will be pleased to exceptionally offer compensation, we are happy to confirm we will pay compensation to the amount of EUR125 per person as your arrived at your final destination earlier than planned, reflecting an overall total of EUR125. Please understand this offer is final and non-negotiable.
Troligen hade en del av de få (min spekulation) resenärer som ifrågasatt Lufthansas första svar där de helt svär sig fria accepterat erbjudandet om 125 Euro för att få saken ur världen och kanske även vara oroliga över att Lufthansa skulle dra tillbaka erbjudandet.

För mig spelade inte ersättningen någon direkt roll utan det som jag retat upp mig är just den attityd som Lufthansa visar sina resenärer. Att man förvägrar och vilseleder de passagerare som är bolaget lojala och därmed bidrar med stora intäkter den ersättning som man enligt lag är berättigad till i vissa situationer. Därför kunde jag inte acceptera deras generösa erbjudande som jag är helt övertygad om att de inte hade erbjudit mig om jag inte hade rätt till det. Jag replikerade vänligt men bestämt att erbjudandet om kompensation var vänligt men att jag yrkade den ersättning som jag har rätt till, dvs. 250 Euro och att jag förväntade att denna summa sattes in på det bankkonto jag angivit tidigare i korrespondensen.

Efter fjorton dagar återkom Lufthansa och meddelade kort och koncist att man ersätter mig med 250 Euro.
We are pleased to confirm that today we have arranged for a payment of EUR250/SEK2213 to be transferred to your nominated bank account. Please allow fourteen days for payment to clear.

We hope that this information is sufficient for your records. We would be delighted to welcome you onboard a Lufthansa flight in the near future. 
Summan av kardemumman är att det lönar sig att stå på sig i de fall man begär ersättning enligt EU 261/2004. Sedan blir det för mig väldigt tydligt att Lufthansa inte följer spelets regler utan vill vilseleda de resenärer som råkar ut för förseningar och inställda flyg att orsaken till dessa beror på omständigheter som flygbolaget inte kan råda över.

Stå på er när ni vet att ni har rätt!

torsdag 28 november 2013

Burj Khalifa

828 meter högt.
Utsiktsplatsen är belägen på våning 142. På en höjd av 452 meter.
Om du är i Dubai måste du beskåda och uppleva detta mästerverk!


Det gjorde vi. Så klart! Det är ju tradition.

Och givetvis blev det en Local Legendary. Även om inslaget av local inte var så påtagligt...

onsdag 20 november 2013

Lufthansa ställer in. Rätt till ersättning? Andra ronden.

I föregående inlägg berättade jag om hu Lufthansa nekade mig ersättning efter det att de ställt in en flight, enligt Lufthansa beroende på tekniska problem som stod utanför deras kontroll.
Our records show that flight LH2934 was cancelled due to a technical defect within the Aircraft. 
The defect which led to the diversion of your flight in this case is a rare occurrence and could not be foreseen.
För mig kändes svaret som ett standardsvar som de skickar ut till de som kräver ersättning. Antagligen för att många accepterar detta och inte går vidare med sina ersättningskrav. Jag ska erkänna att jag retade upp mig över detta och jag tror att det är en medveten strategi från Lufthansa (och andra flygbolag) att kategoriskt neka till ersättning men sedan ge med sig om den som klagar står på sig.

Med anledning av detta, och det faktum att jag har rätt till ersättning, skrev jag i mitt svar till Lufthansa att jag inte accepterar att de inte är villiga att betala ut ersättning. Denna gång var jag mer saklig om varför jag har rätt till ersättning och hänvisade även till ett rättsfall (EU domstolen C-549/07) vilken förkunnar att tekniska fel inte är att räkna som extraordinära omständigheter. I de fall som det tekniska felet är att betrakta som en extraordinär omständighet (dvs. att det uppkommit trots att flygbolaget gjort alla nödvändiga åtgärder för att förhindra det) ligger bevisbördan hos flygbolaget.

Efter en vardag återkom Lufthansa och även fast man står fast vid att det tekniska felet är att betrakta som en extraordinär omständighet som inte kunde undviktis på något sätt och därmed inte ger mig som resenär rätt till ersättning är man ändå villiga att erbjuda mig en kompensation på 125 Euro.
The defects which led to the cancellations in these cases are rare occurrences and could not have been foreseen. Even with the best of intentions, such unexpected problems can never be completely eliminated in exceptional cases.  
Since the cancellation of the flight was caused by unusual circumstances which could not be prevented although all feasible measures were taken, in this particular case we consider it possible to exonerate ourselves from liability in accordance with the stipulations of Article 5 Paragraph 3 of European Union Regulation 261/2004.

However, on this occasion, we will be pleased to exceptionally offer compensation, we are happy to confirm we will pay compensation to the amount of EUR125 per person as your arrived at your final destination earlier than planned, reflecting an overall total of EUR125. Please understand this offer is final and non-negotiable.
Lufthansa hävdar alltså att de har lagen på sin sida men vill av välvilja erbjuda mig en ekonomisk kompensation på 125 Euro. Detta belopp är hälften av vad jag har rätt till och trots att jag är mer blå än röd vad gäller partitillhörighet så har jag lärt mig att privata aktörer vars främsta mål är att tjäna pengar sällan (om än aldrig) gör något av välvilja...

Jag tror att flygbolag, i detta fall Lufthansa, kategoriskt nekar ersättning trots att resenären har rätt till denna för att sedan ge med sig till de få som orkar och vet hur man går vidare. I dessa, sannolikt tämligen få, fall medger man dock inte att man har gjort fel utan väljer i stället att erbjuda en kompensation utifrån välvilja. En strategi som säkert är framgångsrik då man får nöjda kunder som kanske även uppskattar den goda gesten istället för att resonera som så att flygbolaget först försökt lura dem?

En solklar "win-win"-situation för flygbolaget. Fortsättning följer...